keskiviikko 11. marraskuuta 2015

Sohvan reklamaatio

Syksyistä keskiviikkoa kaikille! :)

Kerroin tuolla blogin alussa meidän sohvasta, jonka kanssa on hieman ongelmia reklamaation kanssa. Ja sanoinkin että postailen siitä lisää kun jotain alkaa tapahtua.

Oma periaatteni oli etten missään nimessä halua alkaa sohvan valmistajaa haukkumaan, mutta tämä sotku mennyt aivan naurettavaksi, joten päätän kertoa koko stoorin nimiä käyttäen. Ja korostan sohva on huippu, mutta valmistajan kanssa on erittäin erittäin hankala asioida.  Varmasti hyviäkin kokemuksia on, mutta meillä kävi näin:

Eli ostimme viime syksynä Pohjanmaankalusteen Multico sohvan (Annalan bax12 kankaalla). Sohva saapui meille juuri ennen joulua. 
Kolmen kuukauden jälkeen ihmeteltiin kun kangas alkaa nyppääntyä oikein kunnolla, mutta en niinkään tehnyt asialle mitään. Kunnes kesällä huomasimme että kaksi istuinosaa ovat aivan kulahtaneet ja nyppääntyneet, langat ovat siis sohvasta nousseet johon sitten nyppyjä jää. Mutta siis suurin ongelma oli tuo lankojen nousu, sohva näytti oikeasti 20vuotta vanhalta kulahteneelta sohvalta.

Sohvan kankaan nousut, sekä seassa nukkaa.

Kyseisestä kuvasta näkee kuinka kulahtaneen näköinen kyseinen istuinosa on.


Tästä saa hivenen osvittaa kuinka sohva käytäytyy, vasemmalla on ehjä kangas ja oikealla tämä nyppääntynyt kangas.


Jos kyseessä olisi ollut jokin halvempi sohva, jonka laadusta en olisi ollut varma niin en välttämättä olisi edes asiasta alkanut riitelemään. Mutta nyt kyseessä oli todella kallis sohva, ja osto tilanteessa kysyimme kankaan laadusta ja siitä että sohva tulee olohuoneeseen jossa koko perhe myös katsoo telkkaria. Ja meillä on myös koiria ja lapsia. Nämä olivat kriteerit, ja sohvan kangas oli lujaan kulutukseen kestävää kankasta, eli >25000 on hankauksenkesto tässä kankaassa joka vaaditaan tv-huoneeb sohvasta. Korkeampi kulutuksen kesto on >35000 joita käytetään autojen penkeissä sekä ravintolan tuoleissa.

Teimme jo kesällä reklamaation myyjäliikkeeseen, joka sitten hoiti asiaa. Valitettavasti tässäkin kesti yli kuukauden ennekun oikeesti laittoivat asiaa vamistajalle. Kunnes sitten itsen aktiivisena soittelin perään, asiallisesti enkä hyökkäävästi. Vastaus oltiin saatu: kankaassa ei ole mitään vikaa, imuroi se! :D Aivan kun en olisi sitä tehnyt. 
No en antanut periksi, vaan sanoin että sohva täytyy tulla tarkastamaan, että valokuvista ei saada täyttä kuvaa asiasta!! 
Eivät olleet halukkaita tulemaan. Joku asiakas olisi tässä vaiheessa luovuttanut, mutta minä en. Sillä tiesin tasan tarkkaan että sohvassa on vika ja sen huomaavat kaikki keneltä olen asiaa kysynytkin. Kertomatta missä kohtaa sohvassa vika on. 
Otin yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, ja hän otti suoraan asian hoitaakseen ja sanoi että tuon hintaluokan sohvalla ei todellakaan kuulu 6kk jälkeen tulla tälläisiä ongelmia, ei edes 5vuoden jälkeen. Hänen soitti myyjälle toki auttoi, mutta kun myyjä liike ei pysty mitään tekemään ilman valmistajan yhteistyötä.
Niin otin itse yhteyttä Pohjanmaankalusteeseen ja sanoin sinne pari valikoitua sanaa. Ja kesti aivan turhan kauan ennekun ottivat asian käsittelyyn kun kankaan valmistaja Annala edelleen sanoo että kankaassa ei ole koskaan ollut mitään vikaa, ja ei ole edellenkään.
Otin myös Annalaan yhteyttä asian tiimoilta, ja yhtäkään vastausta en kyseisetä liikeestä saanut, en ainuttakaan!!! Todella epäasiallista asiakaspalvelua, kyllä sähköpostiin kuuluisi edes vastata että kankaassa ei ole vikaa, ja kertoa ohjeet kirjallisesti mitä täytyy tehdä.
Mieheni soitti kerran kyseisin yrityksen toimitusjohtajalle joka lupasi olla yhteydessä seuraavana päivänä, koskaan sitä puhelua ei tullut.

Muutaman viikon kuluttua minulle tuli puhelu että pohjanmaankalusteen reklamaatio tarkastaja tulee tarkastamaan sohvan. Olin tästä erittäin iloinen, sillä sitä toivoin ainoastaan että joku asiantuntija sen tulee tarkastamaan.
No tämä heidän nimeämänsä "tarkastaja" oli heidän autokuskinsa. 
Eli mitään vastausta en häneltä saanut.
Kyseinen mies oli erittäin mukava, ja hän tuli nukanpoistokoneella tekemään testejä. Ja poistamaan nukat. No kyllähän nukat lähti, mutta langat vain katkesivat ja kangas meni pahemman näköiseksi. Jopa lankoja alkoi nousemaan paksulti enemmän mitä aikaisemmin.
Hän sanoi että teihin ollaan viikon sisällä yhteydessä. Ei oltu! Jouduin taas itse olemaan yhteydessä Pohjanmaankalusteeseen, ja vastaus oli. En ole katsonut kuvia mitä tämä reklamaatio "tarkastaja" oli lähettänyt!! Siinä kohtaa otin muutamat kierokset, ja sanoin että odotan puhelua seuraavana päivänä asian tiimoilta. Ja voitte vain arvata mitään ei kuulunut.

Langat nostettu jotta todellisuuden huomaisi.

Nukanpoistokoneen jälkeinen tapahtuma, langat nousivat.


Kunnes ne nousivat kokonaan ja katkesivat.

Meni taas pari viikkoa, tuli puhelu tältä kuljettajalta/"tarkastajalta", tulen hakemaan sohvanne tunnin kuluttua. Tähän vastasin suoraan että ei onnistu. Että mä en sohvaani anna mukaan, ennen kun minulle selvitetään mikä on tilanne! Hän sanoi etkö ole saanut puhelua tehtaalta, että sieltä piti olla henkilön yhteydessä minuun.
Sanoin ystävälisesti tälle, että pytää jonkun henkilön soittamaan minulle ja selvittämään tämän asian ja että en mitenkään pysty antamaan sohvaa mukaan kun meillä on viikonloppuna juhlat. Emme missään nimessä pysty olemaan ilman sohvaa! 
Heti tämän puhelun jälkeen otin yhteyttä mieheeni, joka muisti että siskoni oli juuri ostanut uudet sohvat ja heidän vanhat sohvansa ovat vielä talella, saisimme ne sohvat siis käyttöön eikä meidän tarvitsisi elää montaa viikkoa ilman sohvia. Siis onneksi meillä kävi tälläinen tuuri. Ihmettelen suuresti miten ihmiset oikeasti elävät monia viikkoja ilman sohvia kun sohva viedään tarkastukseen/korjaukseen.
Tästä sen enempää, sillä asia kiukuttaa minua niin suunnattomasti, ja tähän kerron syyn...

Soitin taas maanantaina Pohjanmaankalusteelle että mikä mahtaa olla asian laita, että olen odotellut puhelua. Vastaus ei meidän tarvitse sinulle soittaa, kuski saa kertoa mitä teemme. Sanoin tähän kiukkuni keskeltä, että jos tämä sohva haetaan täältä ja kun se tulee takaisin niin siitä on vähintään kaksi istuinosaa vaihdettuna, ja minä en enää toista kertaa lähde tähän rumbaan mukaan. Sillä tiedän kuluttaja-asiamiehen sekä riitalautakunnan olevan minun puolellani tässä, ja tulen viemään tämän loppuun asti. 
Eli sohva lähti Annallan omistajan tarkastukseen, hän halusi nähdä sohvan itse. 
Sohva lähti eilen sitten tehtaalle. Kuski haki sohvan, kantoi sen vesisateessa autoon, niin että minun piti kantaa sohvan osia hänen kanssaan! Sohvaa ei suojattu millään tapaa, vaan sinne likaiseen koppiin hän työnsi rajusti vain sohvan että reunat laahasivat seinän mukana. En todellakaan enään tiedä kuinka iso soppa tästä tulee tulemaan!!! Mutta nyt en anna asiassa periksi vaan taistelen!

Helppohan tässä olisi suoraan vaatia kaupanpurkua, mutta kun en halua purkaa kauppaa sillä sohva on aivan ihana, ja se on niin oikean kokoinen ja todella hyvä istua. Onhan sohvassa 10vuoden runkotakuu myös!

Nyt meillä on siis siskoni vanhat sohvat lainassa, ja hyvin ajavat asiansa. Ja hieman erilainen kiva muutoskin tuli kun ei ole kiinteää kulma sohvaa, vaan kaksi erillistä.

Siskoni vanhat sohvat meillä lainassa.

Lipastokin sai uuden paikan näiden lainasohvien myötä.

Ihanaa viikkoa teille kaikille, ja palataan tähän sohva asiaan kun saan kuulla tehtäälta jotain!

-Jessica-


11 kommenttia:

  1. Todella törkeää "asiakaspalvelua" :o
    Meillä oli muutama vuosi sitten sohva, joka hankittiin isosta ketjusta, joka on melkein kuin Asko, mutta ei kuitenkaan. Sohva nyppyyntyi muutamassa kuukaudessa. Menin sohvatyynyn kanssa liikkeeseen, jossa myyjä totesi, että me käytämme vääränlaisia vaatteita, koska muilta ei ollut mitään valituksia tullut. Sanoin vaan, että kyllä meillä vaatteet päällä sohvalla istutaan. Asia jäi siihen, ei kuulemma ollut vikaa. En sitten alkanut enää asiaa selvitellä.Mutta teidän palvelu on ollut kyllä todella kerrassaan tökeröa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaisen vastauksen sain myös, kyseisestä kankaasta ei ole koskaan valitettu ja johtuu teidän vaatteista :D no jos sohva kuluu siihen malliin vaatteiden suhteen, ei voida sohvaa myydä kyseisellä kankaalla!! Ennen kun löysimme kyseisen sohvan, katselimme erimerkkisiä sohvia ja olisimme saaneet yli puolet halvemmalla samantyylisen sohvan. Mutta luotin kokemukseeni Pohjanmaankalusteen sohvista!! Ja ostin kyseisen huonekalun pitkällä tähtäimellä, en niin että vuoden päästä joutuisin verhoilemaan kalliin sohvan uusiksi!

      Voi oisit vain taistellut, kovaa työtähän se vaatii. Mutta toivon että sinnikyys palkitaan tässäkin tilanteessa <3
      Jo luettuani kuluttaja-asiamiehen sivuilta lautakunnan päätöksiä, yleisesti asiakas aina voittaa tälläiset jutut. Vaikka sohva olisi "vain" 800€ arvoinen, sen kuuluu myös kestää yli kaksi vuotta... Eli kuluttajan puolella ollaan hyvin pitkälti!

      Poista
  2. Hei, miten sohvan kanssa lopulta kävi, en löytänyt uutta tekstiä siitä miten sohva lopulta tuli takaisin?
    -Kiinnostunut uusi lukija :)

    VastaaPoista
  3. Heippa!
    Pohjanmaankaluste ei ollut valmis korvaamaan sohvaa taikka vaihtamaan kangasta. Mutta Annalan omistaja oli sitä mieltä että istuin osan kankaat vaihdetaan, sillä hänkin tiesi että tästä tulee isompi soppa ja me asiakkaana tullenme sen voittamaan.
    Joten todella isot kiitokset kuuluu Annalan omistajalle jonka kanssa saimme tämän asian hoidettua.
    Pohjanmaan kalusteen väelle ei heru yhtä ainuttakaan pistettä, he olivat törkeitä koko ajan eikä ottaneet vastuuta mistään :/

    VastaaPoista
  4. Hei, kyselen vielä, sillä aikalailla samaisen asian kanssa painitaan. Annala siis verhoilu uudestaan istuintyynyt samalla kankaalla? Miten kangas myöhemmin käyttäytyi näissä tyynyissä? Ihan samoja selityksiä ollaan kuultu ja eivät mene minulle perille. Eri merkin sohva kyseessä (Suomalainen brändi) sekä eri valmistajan kangas. Olen valmis viemään kuluttajalautakuntaan, jos eivät ota tosissaan. Meillä myös useamman tonnin "mittatilaussohva", joka muuten laadukas, mutta tämä kangas... murheenkryyni!

    VastaaPoista
  5. Hei, Annala-kangashan ei kai ole Pohjanmaan kalusteen valikoimaa, eli se on tilattu huonekaluliikkeen kautta? Tällöin huonekaluliikkeen tai kankaan valmistajan tulee hoitaa korvaus, vaikka toki sohvavalmistajan pitäisi olla välittäjänä reklamaatiossa. Mutta sinänsä siis mennyt ihan oikein, että kankaan valmistaja ottaa vastuun, koska kyse ei ole siitä, että esim. tyynyjen saumat eivät kestäisi tai jouset katkeaisivat. Annalan tulee tietysti sitten korvata Pohjanmaalle uudesta päällystämisestä aiheutuneet kustannukset, koska ovat toimittaneet huonolaatuista kangasta, joka on päätynyt osaan istuintyynyistä.

    Itselläni on ollut Pohjanmaan omalla 5-luokan kankaalla päällystetty sohva ja kangas on ainakin nyt kahden vuoden jälkeen edelleen ihan loistavassa kunnossa, vaikka sohva on päivittäin todella kovassa käytössä aikuisilla ja lapsilla. Nyt olen hankkimassa uuteen asuntoon isompaa sohvaa (nykyinen jää vierashuoneeseen, koska en halua luopua siitä), ja harkitsen tuota Multicoa ja mulle oli selvää, että sohvamallista riippumatta valitsen Pohjanmaan oman kankaan juurikin keston takia. Yleensä pyrin valitsemaan valmistajan omat kankaat sen takia, että mikäli jotain ongelmaa on, se hoito on huomattavasti helpompaa kuin silloin, kun huonekaluvalmistaja on välikätenä asiakkaan ja kangasvalmistajan välillä.

    VastaaPoista
  6. Hei, miten on kangas kestänyt nyt nämä vuodet?

    VastaaPoista
  7. Hei, minullakin Multico 6 osainen mutta nahkaisena ja kahden vuoden jälkeen kahdesta istuinosasta alkoi pinta hilseillä. Sain yhtä huonoa palvelua Pohjanmaan osalta eikä myyjäliikekään ollut kovin aktiivinen. Lopulta päätin korjauttaa istuimet paikallisessa verhoomossa. Pieni värisävy ero on mutta se ei haittaa. Hyvä sohva ja vielä 8 vuoden jälkeenkin kuin uusi. Harmittaa vain nuo kaksi istuinosaa ja huono palvelu.

    VastaaPoista
  8. Hyvin hoidettu reklamaatio on aina hyvää PR ja mainosta yritykselle. Tämän pidän mielessä omassa työssäni ja oikeasti kiitämme asiakasta jokaisesta reklamaatiosta, oli se sitten aiheellinen tai ei. Meillä ei viallisesta tuotteesta tapella, vaan mieluummin hyvitetään pohjanmaan kautta reilusti! Näin saadaan luottavainen ja tyytyväinen asiakas, joka varmasti suosittelee meitä.

    Itse asiakkaana monessa paikassa en voi kuin ihmetellä, miten asiakasta syytetään huonosta laadusta. Tässä itsekin tapellaan sohvareklasta ja hermothan tässä menee.

    VastaaPoista
  9. Ihmettelen ko.yrityksen kaupankäyntitapaa. Jo monesti ilmoittivat tekevänsä "loppuunmyyntiä" paikallissanomissa,jolloin itsekin lähdin liikkeelle. Myyjiä oli kaksi miestä. Toinen oli väsähtäneempi, toinen suorastaan haukka, joka aloitti sohvien myynnin 3500 eurosta. Lopullinen hinta jäi hieman alle 2000 euron.. Aikamoinen erotus !
    Heinäkuussa tilaamiani sohvia ei näy eikä kuulu. Mutta ensimmäinen maksuerä tuli kuitenkin maksuun ! Nyt alkaa hirvittää kun luin näitä arvosteluja.

    VastaaPoista
  10. Meillä tapellaan tammisen ruokailuryhmän lakkapinnasta pohjanmaan/ Maskun kanssa. Kerran käyneet jo tehtaalla ns. korjauksessa. Tuoleihin tuli uusia virheitä ja lakkapinta edelleen puutteellinen eikä ensimmäisiä virheitä oltu korjattu. Kaupan peruminen ei tule kysymykseen tässä vaiheessa kysymykseen eikä uudet tuolitkaan.

    VastaaPoista